Profuomo; het Nederlandse merk met de Italiaanse look & feel dat staat voor puur vakmanschap
We hebben het reeds verklapt in de titel van deze brandstory, Profuomo is geen Italiaans modemerk zoals je wellicht zou vermoeden, maar een authentiek Nederlands merk dat geïnspireerd is op de Italiaanse mode die zich op zijn beurt laat kenmerken door onder andere; een fijne productafwerking, hoge kwaliteit van stoffen en materialen en last but not least de rijke uitstraling van de producten.
Wist je dat:
Het merk Michaelis, dat je ook bij Hilckmann Mode in de schappen vindt, het ‘broertje’ van Profuomo is? De twee populaire merken vallen beiden onder hetzelfde moederbedrijf Micro Fashion, gevestigd in Capelle aan den IJssel.
De geschiedenis van Profuomo
Profuomo maakt deel uit van het familiebedrijf Micro Fashion, dat in 1934 is opgericht door de heer Heinz Michaelis; een kleermaker met een scherpe visie. Zijn doel was het maken van kwaliteitskleding met speciale aandacht voor elke stap in het design- en productieproces.
Hij startte in datzelfde jaar een klein atelier in de Rotterdamse binnenstad en begon met het maken van dassen. Dassen waren destijds enorm populair maar niet iedereen kon ze betalen. Heinz Michaelis wist slim in te spelen op dit gat in de markt en slaagde erin betaalbare dassen van hoge kwaliteit in grote getalen op de markt te brengen. Dit werd een enorm succes. Pas later in de jaren ’50 (en vandaag de dag) werd er Italiaans zijde uit dé zijdestad bij uitstek, Como ingekocht om de dassen van te produceren.
In 1977 nam de schoonzoon van Michaelis; Jan Brandsma de leiding over. Hij breidde het assortiment sterk uit en zette een verkoopnetwerk op. Als gevolg hiervan maakte het bedrijf midden jaren tachtig een enorme groei door en werd in 1985 het label Profuomo gelanceerd. Profuomo betekent: ‘professionele (=prof) man (=uomo). Een sterke merknaam die de inmiddels befaamde dassen en het merk verdiende en verder kon doen groeien. Het assortiment werd uitgebreid tot een hele collectie.
Met de kleding van Profuomo creëer je een balans tussen formele en informele gelegenheden; ideaal voor de modebewuste man.
Bedrijfsfilosofie Profuomo
“De producten die Profuomo vandaag de dag maakt, worden nog steeds geproduceerd volgens de filosofie van Heinz Michaelis in 1934. Wat nu echter is toegevoegd, zijn de kennis en expertise van drie generaties van deze familie. Profuomo houdt één oog gericht op het verleden, en het andere naar de toekomst.”
Profuomo en het productieproces
Zoals te verwachten van een door familie gerunde Italiaanse designcollectie, is de manier waarop de collecties worden samengesteld niet veranderd sinds de oprichting in 1934. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van de beste materialen en gewerkt met de beste Italiaanse wevers. Alles wordt met precisie en zorgvuldigheid afgewogen en toegepast. Van het materiaal tot de laatste steken. Wat wel is veranderd, zijn de productietechnieken. De methoden en tradities die al generaties lang succesvol zijn gebleken worden nu gecombineerd met de allernieuwste technologieën.
Profuomo en maatschappelijk verantwoord ondernemen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat hoog in het vaandel bij dit Nederlandse merk. Hun beleid is erop gericht om producten te ontwikkelen die duurzaam zijn voor degene die ze produceert en degene die ze draagt. In hun streven naar het ontwikkelen en produceren van mooie en duurzame producten, houden zij hun productieketen voortdurend scherp op de volgende vier pijlers:
- Sociaal
Het streven is om de producten van Profuomo te produceren in fabrieken waar de arbeidsomstandigheden goed zijn. Profuomo is tégen kinderarbeid en werkt met fabrieken waar de medewerkers een goed salaris verdienen, in een nette en veilige omgeving hun werk kunnen doen en waar normale werktijden worden gerespecteerd. Profuomo neemt actief deel aan het Business Social Compliancy Initiative (BSCI), met als doel het verbeteren van de werkomstandigheden in de toeleveringsketen. Alle fabrieken van Profuomo worden met grote regelmaat ge-audit door onafhankelijke bureaus. - Milieu
Profuomo wil alleen producten op de markt brengen die veilig zijn voor mens en milieu. Ze voldoen uiteraard aan de wettelijke eisen die worden gesteld door de Europese overheid (REACH), maar omdat Profuomo van mening is dat het altijd beter kan, loopt het bedrijf hier in veel gevallen al ver op vooruit. Profuomo heeft een lijst opgesteld met stoffen die niet, of niet boven een bepaalde waarde, in hun producten mogen voorkomen. Deze zgn. “Restricted Substance List” (RSL) is bekend bij al hun toeleveranciers. De producten van het merk worden met grote regelmaat getest door onafhankelijke testbureaus. - Ethiek
Naast de samenstelling van een product, wordt ook de herkomst steeds belangrijker. Met name als het gaat om natuurlijke grondstoffen, zoals leer en wol. Profuomo streeft naar een transparante toeleveringsketen, waarbij ook rekening wordt gehouden met het welzijn van het dier. - Fysiek
Naast de samenstelling, herkomst en omstandigheden waaronder de producten van Profuomo worden geproduceerd, hecht het merk ook veel waarde aan de kwaliteit van hun producten. Kwaliteit is pas meetbaar als duidelijk is vastgelegd waaraan de producten moeten voldoen. Naast eerdergenoemde chemische testen, worden de producten ook veelvuldig getest op andere fysieke aspecten zoals kleurechtheid, treksterkte, krimp en pasvorm.
Alle eisen die Profuomo stelt ten aanzien van hun producten en ten aanzien van de toeleveringsketen waarin deze producten worden geproduceerd, zijn vastgelegd in de gedragscode (Code of Conduct) van het merk. Deze gedragscode maakt integraal onderdeel uit van het strategisch beleid van het merk.
Wist je dat:
Veel van de Profuomo shirts die Hilckmann Mode in zijn collectie heeft van non iron kwaliteit zijn? Wow, dat is nog eens een fijne bijkomstigheid!
Vandaag de dag wordt Profuomo nog steeds gemanaged door de familie Brandsma en is het een van de bekendste Nederlandse namen in de herenmode industrie. Het modemerk biedt een brede range aan producten zoals; overhemden, truien & vesten, polo’s, broeken, colberts, jassen & accessoires. Een sterke branding & de vele (inter)nationale verkooppunten in (brand)stores dragen bij aan het succesverhaal van dit Nederlandse bedrijf.
Micro fashion ontwikkelde zich tot de grootste dassenproducent van Europa. In 2003 werden er maar liefst vijf miljoen dassen verkocht. De das, ooit de basis van het familie bedrijf, is tegenwoordig slechts een van de vele artikelen… In succes is de das inmiddels namelijk voorbij gestreefd door het witte overhemd. De kracht zit ‘m in: de beste stof (van het Italiaanse Albini), de goede snit en de aantrekkelijke prijs. Voor mannen is het witte overhemd van Profuomo een musthave basic. Laten wij bij Hilckmann Mode nou dit iconische shirt verkopen… tot snel!
Wist je dat:
Hilckmann Mode een vaste basiscollectie Profuomo shirts verkoopt die het hele jaar door verkrijgbaar zijn? Deze vaste basiscollectie wordt ieder seizoen aangevuld met diverse items uit die betreffende seizoenscollectie.
Kom gauw langs om de nieuwe Profuomo Fall/ Winter ’19 collectie te bekijken!